Pages

Followers

Saturday, 21 July 2012

* Berbuka dengan Sunnah *


Assalamualaikum.. amacam puasa hari ni? maklum la first day kan.. hehe.. apa2 pun, SALAM RAMADHAN KAREEM.. bulan puasa ni banyakkan ibadah.. puasa pon berlipat ganda..jangan ingat yang besar2 tu je.. senyum pon dah kira sedekah.. kan mudah tu nak dapat pahala.. Islam tu kan mudah.. ni ha sebelum berbuka..ni ada pesanan ^^

Ketika Mariam sedang kesakitan untuk melahirkan Isa a.s, Allah berfirman "... Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buahnya yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu..." [Maryam: 25-26]

Rasulullah s.a.w berbuka dengan kurma basah (rutab) sebelum solat dan sekiranya tiada rotab, maka tamar dan jika tiada, baginda meminum beberapa teguk air" ( Riwayat Abu Daud, Ahmad & At-Tirmidzi)

~WALLAHU A'LAM~